INTRODUCCIÓ
Ripoll, a partir del segle XIII, amb el seu majestuós Monestir de
Santa Maria i les seves grans muralles que protegien la vila comtal,
vivia una època marcada pel treball fet a mà, on els petits obradors
prenien un gran protagonisme.
Eren uns obradors tan petits que els carrers s’emplenaven d’hàbils i
experimentats artesans que, generació rere generació, deixaven com a
herència les seves grans destreses i coneixements, formant unes grans
famílies d’experts en el seu gremi.
Eren tants els artesans, mestres i aprenents, que tota la vila
s'organitzava en determinats sectors d'oficis, els barris de Ripoll.
Tot i això, la necessitat d’augmentar la producció cada cop era més
gran i les petites màquines començaven a eclipsar els experimentats
artesans. Fins que a finals del segle XVIII, principis del XIX, la
comtal vila de Ripoll es va veure involucrada en la gran onada de la
industrialització, la qual cosa va provocar la formació de grans
fàbriques i indústries, com per exemple, la Farga, que encara es pot
veure en funcionament avui en dia i que dona renom a Ripoll per la
seva importància en la metal·lúrgia mundial.
TRAGINA, UN JOC DOCUMENTAT QUE T’ENDINSARÀ EN EL MÓN DELS
GREMIS, OBRADORS I INDÚSTRIES DE RIPOLL, ON BEN SEGUR EL TRAGINER
I ELS MONJOS ET FARAN RECORDAR AQUESTA GRAN EXPERIÈNCIA.
PREPARA ELS RALS, QUE COMENCEM!
APUNT ANTROPOLÒGIC
Tragina, ens ofereix de manera clara i didàctica un recorregut per la
història econòmica i social de la vila de Ripoll. Una manera
recomanable de gaudir i d'aprendre quin és el nostre passat i d'on
venim. Ens remet anys enrere, abans que es donés la globalització i
l'externalització industrial, és per això que trobem tanta quantitat
d'oficis en un sol indret, ja que els recursos que s'utilitzaven
provenien de la mateixa comarca fent així oficis i productes de
quilòmetre zero, per tant, tot esdevenia més sostenible. Remarcarem
també que la família tenia un pes important i era a través d'aquesta
com se sobrevivia, ja que es tenia l'herència d'un ofici assegurat.
A la vegada, però, volem assenyalar d'entrada que som conscients que
la gran majoria d'oficis que trobem a Tragina apareixen realitzats
per homes. Podríem dir que hi ha una forta divisió sexual del treball
segons el gènere de la persona. Per tant, hi ha certs treballs,
oficis, que s'han entès i encara s'entenen, com a corresponents
naturalment als 'homes' pel simple fet de ser-ho.
En el cas de les dones, doncs, per la seva 'naturalesa' se'ls
encarregarien altres responsabilitats que tenen més a veure amb les
cures, com per exemple, les tasques de la llar, la neteja, i tot el
que vindria a ser la reproducció social de les persones que les
envolten.
Val a dir, que aquesta manera d'ordenar la societat encara roman avui
en dia, per molt que ens pugui semblar llunyana. Pel que fa als
oficis, feines històricament desenvolupades per homes, potser seria
un dels exemples que costa més dissoldre aquesta concepció, i és per
això que reivindiquem que no hauria de ser així.
Dediquem aquest joc a totes les que van fer i fan possible, amb les
seves feines invisibles o poc reconegudes, la vida dels altres perquè
sense elles no hi hauria ofici que hagués estat possible.
Anna Orriols Serras
Antropòloga social i cultural